Hur många av de dagliga flyttar som sker i Stockholm kan egentligen sammanfattas som lyckade och friktionsfria? Väldigt få och uteslutande så handlar det om att man tar för lätt på uppgiften.
Att flytta handlar om mer än att bara packa och transportera ett bohag från en plats till en annan. Det handlar om att planera och om att både förbereda och avsluta flytten på ett bra sätt.
Avslutningen i form av en flyttstädning i Stockholm är den punkt där de flesta går bort sig och misslyckas. Här nedan kommer därför några snabba puckar om just flyttstädning i Stockholm innan vi senare ger några fler tips som kan förenkla din flytt:
- Flyttstädning i Stockholm är obligatoriskt. Du måste alltid genomföra en flyttstädning i samband med att du flyttar. Det enda undantaget är om du avtalat annat med den nya ägaren och exempelvis lämnar kvar möbler, verktyg eller annan typ av utrustning som denne kan tänka sig behöva.
- Flyttstädning är svårt. Det handlar om betydligt mer än att dammsuga och torka golven. En flyttstädning i Stockholm innebär att allt – precis allt – i bostaden ska städas och rengöras. Vilket inkluderar tidskrävande moment som exempelvis rengöring av ugn och spis, avfrostning – och städning – av kyl och frys samt fönsterputs och rensning av avlopp. Räkna med att det tar åtminstone en dag.
- Ersättningskrav. Struntar du i din flyttstädning i Stockholm – eller fuskar med den – så kan det innebära att du får betala pengar till den som ska flytta in.
- Viktigt med flyttstädning. Varför städar man? Det finns en logisk förklaring till varför en flyttstädning är viktig och det är egentligen bara att se till sig själv. Vill du flytta in i en smutsig bostad eller i en skinande ren sådan? Den städning som sker i samband med en flytt underlättar för andra!
- Hjälp finns. Idag finns det många städföretag som specialiserat sig på att flyttstäda och som erbjuder riktigt bra jobb till fina priser. Du kan dessutom använda ditt Rut-avdrag och med detta dra av halva arbetskostnaden på din deklaration.
Tänk på detta vid din flytt
Utöver städningen och planering av den så finns det även andra saker att tänka på. Ett tips är att du i god säger upp olika abonnemang, flyttar försäkringar och genomför en flyttanmälan och en adressändring.
Du bör även boka en flyttbil på ett tidigt stadium och se till att packa ungefär en vecka innan flytten.
Gällande kartonger så är en tumregel att du ska ha ungefär en kartong per kvadratmeter – och att du alltid ska välja kartonger i samma storlek och av god kvalitet. Det finns, som ett tips, ofta möjlighet att hyra kartonger av flyttföretag.
Ju bättre du planerar flytten, desto enklare blir den. Sätt dig ned, skriv en lista över vad som ska göras och börja sedan bocka av den allteftersom. Den smidigaste flytten är den som utesluter alla om- och men. Planeringen är A och O!